sâmbătă, 11 februarie 2012

Mirodenii din gradina in bucatarie

Cand gatesc acum si pun mirodenii,in special patrunjel,imi aduc aminte cum ii spuneam lui mama sa nu puna in mancare asa ceva si aveam mare nevoie caci aveam ten acneic si anemie ,dar la varsta aceea, multe nu imi placeau ,mintea inca nu era deschisa .
Cand am ajuns gospodina la casa mea,foloseam cu moderatie mirodeniile,multe nici nu le stiam.
Au trecut anii ,am acumulat diverse experiente in arta gatitului iar in 2000 a fost o cotitura serioasa in modul meu de a gati.
Printre altele am descoperit si MIRODENIILE.
De cativa ani am descoperit placerea de a gati cu mirodenii si am vazut diferenta mare care este intre ce cumperi de la magazin / piata si ceea ce cultivi / usuci / conservi tu
.
Am inceput cu patrunjel,leustean,marar,busuioc ,cimbru ,dar erau cam chinuite ca nu prea aveau spatiu si soare si aici e o diferenta ,cele cultivate in ghiveci,pe parcela sau intr-o zona umbroasa ,cum este gradinita noastra ,nu se dezvolta asa frumos ca atunci cand le cultivi prin gradina la soare.
De doi ani am avut ocazia de a face gradinarit pe o suprafata mare si am cultivat destule ,
printre ele, mirodenii ca plante sanitar:
Busuioc ,Cimbru,Tarhon,Menta,Isop,Schinduf.
Am mai cultivat :Patrunjel,Marar,Leustean,Telina,Ardei iute.
 Efectiv nu imi inchipuiam ca busuiocul sa creasca asa tufa mare si bogata.
Am avut si parcela cu fiecare ,au crescut frumos ,dar cele care le-am folosit ca plante sanitar printre legume au fost ceva ,extraordinar.
Am avut trei soiuri de Busuioc:cel popular cu frunza mica si lunguiata,cel cu frunza rotunda si mare si cel grena.
Busuiocul grena are o aroma deosebita ,mai puternic dar fin totodata.
Anul asta fiind plantat printre legume au fost niste tufe ca nu-ti venea sa crezi,l-am taiat de trei ori ,am dat in stanga si in dreapta ,din pacate multi omuleti nu stiu sa gateasca cu Busuioc.
Cimbrul cultivat printre legume a fost  tufa uriasa,super.
Ce nu am reusit sa prind ca lumea a fost Leusteanul,dar ii dau de cap si lui anul asta.
Patrunjelul a crescut in prostie,il tundeam si crestea si mai si .
Ardeiul iute  a fost o frumusete,am avut trei soiuri .
Menta a crescut de capul ei ,nu o sa-i placa anul asta cand o sa ii micsorez arealul,e o planta super tupeista .
Schinduful a fost deliciul albinelor,mai ales ca a rasarit din nou spre toamna si putine plante erau inflorite pe placul lor ,asa ca era o mare batalie la florile de schinduf.
Per total in 2011 ,am avut in gradina urmatoarele mirodenii:
Busuioc
Cimbru
Cimbrisor
Patrunjel
Schinduf
Marar
Leustean
Menta
Tarhon
Isop
Hrean
Telina
Ardei iute
Frunze de morcov
A fost un an foarte bun ,am vazut cum se dezvolta in parcela,ghiveci,prin gradina.
Concluzia este ca se dezvolta mult mai bine puse printre legume ,sunt plante sanitar, plus ca aspectul gradinii este extraordinar.
Toata perioada cat ele au fost proaspete,puneam in mancare si salate.
Am pus la uscat,am pus in lada frigorifica,am facut conserve cu mult Busuioc,Patrunjel si Menta.
Ardeii iuti i-am uscat,facut pasta de ardei iuti,ardei iuti in otet simplu sau cu ceapa,plus am dat o tenta picanta cam la toate conservele de legume.
Am facut un album cu Mirodeniile din anul 2011,sper sa se vada ce frumuseti si bunatati au fost.



Incepe chiar de astazi sa faci mici schimbari in stilul de viata!

Mihaela

8 comentarii:

  1. Felicitari, ai o adevarata nebunie de aromatice si condimantare!
    Leusteanul e tare pretentios, eu am avut 2 tufe mari in gradina vechilor proprietari, de la care am cumparat casa, numai ca noi am mai schimbat pe ici pe colo si-am decis sa-i schimbam locul. Mai, cred ca i-am schimbat si norocul! Nici vorba sa mai creasca in tufa mare, e modesta rau.
    Cu tarhonul am dat gres, plantandu-l aiurea, primavara asta o iau de la capat!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc Mirela,initial cu 3 mirodenii am inceput gradinaritul si din una in alta am marit varietatea lor ,mai ales ca am avut spatiu .
      Leusteanul stiu ca este nazuros,dar ii vin eu de hac.
      Dupa Tarhon nu ma omor prea mult,am o reteta de muraturi in care trebuie musai Tarhon,asa ca trebuia sa fie in gradina.
      Anul asta vreau sa mai maresc lista cu inca cateva,sper sa-mi iasa.

      Ștergere
  2. Imi place ce am gasit aici, imi place de matale! Imi plac oamenii isteti. Nu ca eu as face parte dintre ei, da' daca sunt prin preajma lor, poate m-oi molipsi si eu.
    Apropozitum de mirodenii, si eu visez la o gradi plina de plante aromat-condimentar-medicinal-sanitare. Lucru din greu la colectie. Sper din suflet sa-mi ajunga (dupa cata vreme??!!)in gradi si Lofantul tibetan(Agastache-ul tibetan)anul acesta. Daca se va adeveri si plantele mele vor face seminte cred ca voi da in dreapta, stanga, inainte si-napoi- tuturor ce vor dori asa minunatie in ograda! Seminte sa am, ca in res se rezolva. Si ca sa se stie ce merveliune de planta e , promit, sa fac si un material explicit in ceea ce-l priveste!
    Deocamdata ma rasfat cu:vrei sa stii? uite: leustean, salvie, tarhon, issop, monarda, menta, pelin, rhuta,borago, fenicul, tanacetum (primit, printre altele, de la o buna prietena), busuioc verde, rosu si thai (acesta primit de la o prietena de pe hobby ;) ) melissa, tropaeolum, cam atat deocamdata.
    sa ne auzim (citim) cu bine! Mult succes in cee ce vrei sa faci!
    cu mult drag

    RăspundețiȘtergere
  3. Mi-ai bucurat ziua cu comentariul tau,este ca si cum as fi primit un premiu.
    In mare ,ceea ce vezi se datoreaza sfaturilor tale ,imi place foarte mult cum ne impartasesti informatiile/experientele tale.
    Anul asta vreau sa mai maresc lista de mirodenii,sper sa-mi iasa.
    Multumesc ! inca o data,pentru tot ceea ce faci.

    RăspundețiȘtergere
  4. Si eu ador condimentele, mancarea fara ele nu are nici un gust si actiunea lor medicinala este uriasa.
    Poate ca leusteanul este chiar o problema, ca are atatea fitze,dar eu am incercat sa seman ceva seminte anul trecut, au rasarait dar au fost umbrite de niste cartofi care erau pe langa micile plantute si le-am pierdut.Am oprit seminte si anul acesta seman cu simt de raspundere.
    Ai avut o gradina aromatica impresionanta, mai ales cimbru pe care il iubesc. Am auzit ca ar fi si cimbru peren, dar nu am si cred ca ar fi foarte rentabil.
    Si mie imi place cultura amestecata a condimentelor intre legume dar trebuie bine alesi vecinii, sa nu umbreasca. In cazul meu, anul trecut, am pus rasaduri de cimbru (numai de el am vorbit :))langa fasole oloaga si s-a dovedit a fi mai apriga fasolea, iar cimbrul s-a cam ascuns pe sub tufe.
    Mai vorbim. Numai bine!

    RăspundețiȘtergere
  5. Multumesc,de vizita,de la voi am avut multe inspiratii pentru gradina.
    Din cate am vazut pe la vecini ,leusteanul creste bine in zona insorita, partial umbroasa si se prinde mai bine din butasi.
    Ce am observat eu ,in dezvoltarea mirodeniilor / legumelor ca vecini ,eu le-am pus la jumatatea distantei dintre doua plante ,cu vreo palma mai in fata ,intercalate mirodenii cu flori medicinale.
    Am pus busuioc-galbenele-cimbru-craite si iar asa pana la capat de rand.
    Au crescut toate super,iar cele care au crescut uriase si deranjau legumele le-am fasonat pe partea dinspre leguma.
    Cele care le-am pus la fasole si mie mi sau dezvoltat mai putin,dar am observat ca trebuie puse nu cu o palma mai in fata ,ci cu cel putin 20 cm,la fel si in solar.
    Anul asta nu am sa le mai pun intercalate printre legume ,le voi face rand in fata lor si toata lumea se va bucura de spatiu,cu toate ca busuiocul si cimbru puse asa se vor face tufe de tufe,sunt o frumusete.
    Daca iti place cimbru ,sa vezi ce frumos creste pus prin gradina,o tufa era cat 4-5 tufe plantate pe parcela.
    Cimbrisorul este super aromat,l-am descoperit cu ceva ani in urma ,are o aroma putin mentolata.
    Eu le folosesc si ca ceai ,mai ales iarna ,fac minuni impotriva racelilor.
    Sa auzim numai de bine!

    RăspundețiȘtergere
  6. Din frunzele de tarhon crude se face o inghetata extraordinara. In crema de lapte se toaca cateva frunze crude de tarhon, se pot adauga frunze tocate in crema de inghetata si dupa racire. Incercati!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Interesanta inghetata,dar nu prea le am cu inghetatele.
      Cu tarhonul incerc sa ma imprietenesc,eu l-am pus mai mult pentru reteta de castraveti,ies cu o aroma super.
      Multumesc de vizita.
      Numai bine!

      Ștergere

Multumesc de vizita,impresiile sunt binevenite!